Νομοθετική πρωτοβουλία για την καθιέρωση «διαβατηρίου υπηρεσιών» για νευραλγικούς τομείς της οικονομίας, όπως ο κατασκευαστικός κλάδος ή οι υπηρεσίες προς επιχειρήσεις,. σχεδιάζει η Επιτροπή. Σημειώνεται, πως στην ΕΕ δραστηριοποιούνται σχεδόν τρία εκατομμύρια κατασκευαστικές εταιρείες εκ των οποίων το 99% είναι ΜΜΕ
Το διαβατήριο υπηρεσιών, είναι ένα έγγραφο που θα εκδίδεται από τις εθνικές αρχές και θα βοηθά τους παρόχους υπηρεσιών, που αναπτύσσουν διασυνοριακή δραστηριότητα να αποδεικνύουν ότι πληρούν τις απαιτήσεις που τους αφορούν στο κράτος μέλος όπου επιθυμούν να παράσχουν τις υπηρεσίες τους. Θα υποστηρίζεται από ένα κοινό αποθετήριο εθνικών εγγράφων, με σκοπό την εξάλειψη πολλαπλών απαιτήσεων υποβολής πληροφοριών και εγγράφων, καθώς και από εναρμονισμένα έντυπα για την κοινοποίηση των απαιτούμενων πληροφοριών.
Το διαβατήριο υπηρεσιών δεν μεταβάλλει την ποσότητα των εφαρμοστέων κανόνων ούτε μειώνει τις απαιτήσεις του εργατικού δικαίου ή της κοινωνικής προστασίας τις οποίες πρέπει να πληρούν οι πάροχοι υπηρεσιών.
Σημειώνεται, πως η Επιτροπή δίνει πολύ μεγάλη έμφαση στον τομέα των υπηρεσιών, και η επέτειος των δέκα χρόνων από την οδηγία για τις υπηρεσίες αποτελεί, κατά την Επιτροπή, καλή ευκαιρία για την ενίσχυση των προσπαθειών και την πλήρη αξιοποίηση των οφελών που απορρέουν από την οδηγία. Όπως επισημαίνεται, η οδηγία του 2006 για τις υπηρεσίες, οδήγησε μεν σε εθνικές μεταρρυθμίσεις για την κατάργηση των εμποδίων που απέτρεπαν τις εταιρείες από το να παρέχουν υπηρεσίες σε άλλα κράτη μέλη, αλλά η εφαρμογή της χρήζει βελτίωσης.
Από διάφορες μελέτες προκύπτει ότι οι δυναμικότερες αγορές υπηρεσιών προσφέρουν φθηνότερες υπηρεσίες και περισσότερες επιλογές στους καταναλωτές.
Οι επιχειρηματικές υπηρεσίες (όπως οι υπηρεσίες λογιστικής και οι υπηρεσίες μηχανικού) είναι ζωτικής σημασίας για τον τομέα της μεταποίησης καθώς και για πολλούς άλλους τομείς υπηρεσιών. Συμβάλλουν στο ΑΕΠ της ΕΕ κατά 11%, χαρακτηρίζονται όμως από χαμηλά επίπεδα ανταγωνισμού και παραγωγικότητας, υψηλές τιμές, και αδυναμία εκμετάλλευσης των ευκαιριών της ενιαίας αγοράς.
Επίσης, ο κατασκευαστικός κλάδος απασχολεί περίπου 15 εκατομμύρια ανθρώπους στην ΕΕ και παράγει σχεδόν το 6% του ΑΕΠ της ΕΕ. Στην ΕΕ δραστηριοποιούνται σχεδόν τρία εκατομμύρια κατασκευαστικές εταιρείες, εκ των οποίων το 99% είναι ΜΜΕ. Παρόλο που οι εργαζόμενοι στις κατασκευές εργάζονται σε άλλα κράτη μέλη ως αποσπασμένοι εργαζόμενοι, η διασυνοριακή παροχή κατασκευαστικών υπηρεσιών από εταιρείες είναι πολύ χαμηλή, ενώ ο κατασκευαστικός κλάδος συγκαταλέγεται στους τομείς υπηρεσιών με τη μικρότερη ολοκλήρωση.
Η Επιτροπή στηρίζει τα συστήματα διττής εκπαίδευσης, όπως αυτό της Γερμανίας, και διευκρινίζει, πως δεν έχει καμία πρόθεση να ζητήσει την κατάργηση του Meisterbrief.
Σε καμία περίπτωση δεν επιθυμεί να μειώσει το επίπεδο και την ποιότητα των υπηρεσιών, ενώ αναγνωρίζει τους διαφορετικούς κανόνες και τις παραδόσεις των κρατών μελών στον συγκεκριμένο τομέα. Ωστόσο, το πλήθος των εθνικών απαιτήσεων και οι μεταξύ τους αποκλίσεις αποτελούν τροχοπέδη για το σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας.
Σήμερα, υπάρχουν περισσότερα από 5 000 νομοθετικά κατοχυρωμένα επαγγέλματα σε όλη την ΕΕ. Ορισμένες χώρες έχουν 400, άλλες κάτω από 100.
Ενδεικτικά αναφέρεται ότι οι ρυθμίσεις για το επάγγελμα των κομμωτών και των αισθητικών στα κράτη μέλη μπορεί να είναι από ανύπαρκτες έως σημαντικές, προβλέποντας π.χ. υποχρεωτική επαγγελματική κατάρτιση διάρκειας έως και 3 ετών.
Από μελέτες έχει προκύψει ότι οι λιγότερο περιοριστικές ρυθμίσεις έχουν θετικό αντίκτυπο στη δημιουργία θέσεων εργασίας, στις τιμές για τους καταναλωτές και στη συνολική αποτελεσματικότητα της κατανομής πόρων στην οικονομία. Η Επιτροπή, διευκρινίζει, ότι δεν ρυθμίζει ούτε απορυθμίζει τα επαγγέλματα –αυτό παραμένει εθνικό προνόμιο– αλλά συνιστά τον εκσυγχρονισμό και στηρίζει τις μεταρρυθμίσεις των κρατών μελών στον ίδιο τομέα.
M.K.
Leave a Reply